TYDZIEŃ ŻOŁNIERZY WYKLĘTYCH W ZS NR 3
WYSTAWA IPN
Mini-wystawa przedstawiająca życie Żołnierzy Wyklętych została zamieszczona
w szkole przez klasę 3h na początku tygodnia. W trakcie lekcji została także
zaprezentowana wystawa "Dla Ciebie Polsko i Twojej chwały. Żołnierze Wyklęci
Pomorza i Kujaw" autorstwa dr Alicji Paczoskiej-Hauke.
BRDM
Drugiego dnia chętni uczniowie ZS nr 3 (klasy IV TFS, Ia, Ik, III TRS) wzięli
udział w lekcji korelującej treści z zakresu przedmiotów historia oraz
mechanika pojazdów samochodowych - wojskowych. Na zaproszenie organizatorki
własny transporter opancerzony BRDM zaprezentował Damian "Bózek" Harasimowicz
- pasjonat sprzętu wojskowego i były uczeń naszej szkoły (mechanik pojazdów
samochodowych). Zajęcia przeprowadził nauczyciel klas o profilu mechanik
pojazdów samochodowych, emerytowany pułkownik - pan Jerzy Chmielnicki.
SPEKTAKL "ANODA"
Opowieść o "winie" bez zbrodni i zbrodni bez kary
W ciągu tygodnia na
lekcjach języka polskiego u pań Elżbiety Grzech i Małgorzaty Bochenek uczniowie
klas IV TRM, III TRS i III TFM obejrzeli spektakl IPN "ANODA". To opowieść
o Janie Rodowiczu pseudonim "Anoda" - 21.- letnim poruczniku, towarzyszu Alka,
Zośki i Rudego, członku Szarych Szeregów, żołnierzu batalionu "Zośka", uczniu,
harcerzu, wybitnym studencie, człowieku, który walkę o wolną Polskę rozpoczął
od 1940 r. i zapłacił za nią wysoką cenę - cenę życia. To bohater, który
zginął w siedzibie MBP przy ul. Koszykowej 7. stycznia 1949 r. Miał wtedy
niespełna 27 lat. Został zakopany przez oprawców w bezimiennej mogile na
"Łączce" na warszawskich Powązkach. W marcu rodzina potajemnie ekshumowała
Jana. Nie popełnił samobójstwa, jak przekazano. "Janek nie popełnił
samobójstwa, lecz został w śledztwie zamęczony - miał wgniecioną klatkę
piersiową" - podała Zofia Rodowicz, matka Jana. Zbrodniarzy nigdy nie
ukarano. Przesłanie płynące z losów młodego porucznika wiąże się z pamięcią
o nim i innych Żołnierzach Wyklętych.
Sztuka poruszyła uczniów. Napisali bowiem:
Osobiście sądzę, że takie losy Polaków powinny ujrzeć światło dzienne,
a haniebne zbrodnie ukarane. (Maciek, III TFM)
Żyję w czasach wolnej i niepodległej Polski. Ciężko mi jest wyobrazić sobie
czasy wojny i ustroju powojennego. Na lekcji języka polskiego obejrzeliśmy
spektakl "Pseudonim "ANODA"". To historia chłopaka takiego jak my - młodego,
zdrowego, silnego, mającego kochającą rodzinę, marzenia. [
] Trudno opisać
uczucia, kiedy widzi się człowieka katowanego, którego potem zabito. Łzy
cisnęły mi się do oczu. Myślałam, że będę sama, ale po zakończeniu spektaklu
milczała cała klasa. [
] Z całą pewnością po obejrzeniu spektaklu wzrosła moja
świadomość na temat Żołnierzy Wyklętych, ich historii, ale także historii
młodych ludzi walczących w czasie wojny. Gdyby ci żołnierze zobaczyli nasze
reakcje, być może stwierdziliby, że warto było stracić życie w tamtych czasach.
W kraju na pewno wzrasta liczba ludzi wiedzących o ich istnieniu, dołączyłam
do nich również i ja. (Marta, IV TRM)
Jan Rodowicz miał dość walki, obrazów krwi, bólu i śmierci
Zapracował
na spokój po wojnie, a został zamordowany. (Radek, III TFM)
Nie spodziewałam się, że zobaczę tyle okrucieństw
Ludzie, którzy katowali
Jana to zwierzęta! W dodatku pracowali w Ministerstwie Bezpieczeństwa
Publicznego - nazwa nieadekwatna do tego, czym się zajmowali. Mam nadzieję,
że smażą się lub będą smażyć się w piekle [
] Jan był człowiekiem godnym
naśladowania. (Dominika III TRS)
Cieszę się, że żyję w innych czasach, nic mi nie grozi, nie muszę się bać.
(Klaudia, III TFM)
Bohaterowie tacy jak Jan w czasach powojennych byli torturowani i prześladowani.
Zabijano ich i zakopywano jak przedmiot, bez krzyża, bez szacunku. UB miał
nieograniczone prawa. [
] Polska w tamtym czasie to kraj zakłamania.
(Sebastian, III TRS)
Podobała mi się nieugięta wola bohatera. (Natalia, III TFM)
Jan Rodowicz zachował się honorowo. Gdyby nie tacy ludzie, dziś moglibyśmy
mówić po rosyjsku. Dziękuj Bogu za takich jak Rodowicz. (Bartek, III TFM)
Bohaterowie wojenni byli uważani przez Państwo za przestępców, a tak być nie
powinno. (Piotrek, III TFM)
Aż strach pomyśleć, ilu żołnierzy, obywateli w taki sposób zginęło z rąk UB.
(Arek, III TFM)
Spektakl jest pełen emocji. Pokazuje jak wiele człowiek jest w stanie oddać
za ojczyznę. To straszne, że Rodowicz walczył o wolną Polskę w czasie wojny,
a po niej został zabity. (Paulina, III TFM)
Historia Jana Rodowicza uświadomiła mi jak wyglądało życie Polaków po wojnie,
w wolnym, ale jednak niewolnym kraju. [
] Nigdy nie można zapomnieć o tych
pomordowanych ludziach. (Łukasz, III TFM)
LEKCJE HISTORII
Istota Narodowego Dnia Pamięci Żołnierzy Wyklętych została przedstawiona
w czasie lekcji historii prowadzonych przez Szkolne Koło Historii Wojskowości
i Annę Pienkoś. Specjalnie przygotowana na tę okazję w oparciu o materiały IPN
prezentacja multimedialna wyjaśniała, kim byli Żołnierze Wyklęci, ilu ich było,
czym było polskie podziemie niepodległościowe, jaką rolę odegrali żołnierze
w historii Polski. Zaprezentowaliśmy biogramy m. in. takich Wyklętych jak:
rtm Witold Pilecki pseud. "Witold", Danuta Siedzikówna pseudonim "Inka",
mjr Hieronim Dekutowski pseud. "Zapora", mjr Józef Kuraś pseudonim "Ogień".
"ZNICZ PAMIĘCI"
Ostatniego dnia pod pomnikiem Marszałka Józefa Piłsudskiego dla "ludzi,
którzy wierzyli w Polskę" zapłonął "Znicz Pamięci".
red. Anna Pienkoś
Sprawozdanie z programu zrealizowanego przez Zespół Szkół Nr 3 w Wałczu, pn.
MECHATRONIK INNOWACYJNY. Wyrównywanie szans edukacyjnych uczniów
z Powiatu Wałeckiego - (.pdf)